mandag den 13. juli 2015

Solfarvning, glassene tømmes

 Og jeg fristes til at sige jeg trak det korte strå...og så måske endda alligevel ikke.

 Måske mere:
Mislykket, nej men det gav et andet resultat end forventet..

Den uge hvor vi var væk på ferie har ikke ændret spor ved farverne i glassene..og nu har jeg tænkt "måske bliver der alligevel sol i morgen igen" nok gange.

Det har stået ude siden 19 Maj..




Selvfølgelig  det var den suppe med sorte Tulipanblade jeg var mest nysgerrig efter at se.

Mine blade var våde men ellers stadig akurrart som da de blev lagt ned i glasset, og stadig fyldt med farve ..hmmm ???

Og ulden ikke den mindste den eftertragtet lilla..mere grøn som det jeg kalder flaskegrøn

Faktisk en hel dejlig flaskegrøn ...siger hende der ikke er til grøn..men måske ku' bli'e det.





Min amatør-mave-fornemmelse siger mig at jeg har proppet for meget uld i glasset..derfor blev en bette skvis lagt tilbage igen sammen med de ikke helt opbrugte tulipanblade.

Måske man liiiige kunne få lidt Lilla alligevel
Under krigen brugte man jo også kaffebønnerne to gange ;O)

Jeg fyldte efter med eddikevand, og  nu venter jeg så på sol og varme igeeeennnn..











 Fletningen blev krystet fri for det meste suppe (det var MEGET sort) og lagt i en blanding af en sjat hvid eddike og en balje vand.

Min tålmodighed rakte til ½ time..

Der har været lidt snak i spindeforeningen hvorvidt man tørrer uden at gøre andet..
Jeg har vasket mit i uldsæbe og skyllet som når jeg ellers spinder.
.Min formodning er at ellers taber ulden måske farven senere...i bedste fald under spinding og vask, i værste fald efter det er strikket ind som mønster i et arbejde.




TH er ulden, fra glasset med alm løgskaller,
TV er ulden, fra glasset med rødløgsskallerne.

Umiddelbart ikke den store virkning og farve modtagelse og ingen aha-oplevelse, da det blev hevet op af glassenes suppe










"Tulipan-ulden" vasket, skyllet og lagt til tørre....mere grønt end billedet viser...og helt fint med spil i farven.

Lige midt i billedet er vist THE HOT SPOT ..

Stadig i flaskegrøn tone..lige fra sart grøn til en dybere flaskegrøn

Langfra Lilla, men alligevel pæn og brugbar







Rødløgskallerne har givet en meget "kunstig gul", nærmest påskegul.

Den blev man helt i godt humør af at møde ;O)

Rå-ulden jeg har brugt er hurtigt hevet i kassen og kun vasket dvs det indeholder lidt lanolin..

I glassene med skaller havde jeg ikke så meget uld som i tulipansuppen...





Rå-ulden der er brugt i glasset med alm. løgskaller var vasket og kun med meget meget lidt lanolin i, kartet og trukket i spindebånd



Farven her blev en del lysere gul end den fra rødløgskallerne og mere dæmpet, nærmeste nok lidt diset i udtrykket..













Så meget har jeg lært ...jeg skal ikke være så forgribelig at jeg stopper mere uld i glasset end at der er plads til suppen kan "få liv"...

Der skal være mere varme om natten (mine glas har været MEGET kolde til langt op af dagen og kun meget lidt lune på de bedste timer)...

Det er nok ikke lige mig, det der med at man TROR man får en farve og FAKTISK får en helt anden....


At jeg sikkert springer på den igen næste gang jeg ser en sort Tulipan ;O)









Ingen kommentarer:

Send en kommentar