onsdag den 11. maj 2016

Solfarvning med sort tulipanblade.....igen


Vendelboer har et udtryk der hedder "at være hvimmel-sindet", det gælder os der har det med at skifte meninger. 
Eller som sagt førhen i Danmarks-historien "jeg har et standpunkt til jeg tager et nyt"

Sidste år sagde jeg "aldrig mere" til at farve i glas på teressen.
men ærlig talt indbyder vejret i år, så man næsten ikke kan være andet bekendt.

De sorte tulipaner måtte i år lade livet lige efter de var sprunget ud.

Klog af skade valgte jeg i år kun 5og uld og ALLE de tulipanhoveder vores have havde at byde på

Øverst; farven er allerede begyndt at brede sig da glassene sættes ud
 

 Efter kun en bette time er der allerede sket "meget" (i forhold til sidste år hvor det var gråt og regne en hele månede efter glassene blev sat)

Alun-bejsen der blev brugt til at bløde ulden, mens jeg plukkede tulipanerne er brugt til at hælde på glasset, til forskel fra sidst hvor jeg brugte kogt vand.

Aunen er opløst i kogende vand og ulden lagt i mens den var hot-hot










Det med de de forsøg udvikler sig....
Jeg tabte nemlig nogle støvdragere ned i den våde vask, og som ved et trylleslag var hele vanddråben de ramte lilla...

Hvad nu hvis......og vuptil var jeg igen i haven og nuppe støvdragere fra alle de røde og gule tulipaner..
Efter et par besøg ude i byen ved venlige tulipan-have-ejere fik jeg et glas mere sat igang med kuns støvdragere..

Her sat ud og som det andet trak farven allerede ud da det fik det lunkne alu-bejse over sig i glasset..





Timen efter er det allerede begyndt at blive interessant..

Jeg er spændt på om hvorvidt min formodning om at støvdragerne farver mindst ligeså meget som bladene slår til...
for så skal jeg da ha samlebøtter ud til familien til næste år i stedet for at investere i flere sorte Tulipaner

Det sjove er at fingrene blev lilla af støvdragere fra sorte Tulipaner, brune af de røde tulipaners støvdragere mens de gule tulipaners støvdragere lavede fingrene orange..

Men ligefrem at sortere dem.......







Efter et døgn ude på teressen på eksakt den plet på hele vores grund, der får flest solskinstimer pr døgn, må jeg sige jeg alllerede er kommet meget meget længere end sidste års favning kom på alle 6 uger

Nøhhhj hvor bliver det sjovt at åbne for de glas ;O) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar